top of page

מה היא מטרת הבּוּדוֹ?

הקדמה:

כל האמור במאמר זה הנו דעתי בלבד, נכון לרגע זה.



אני מניח שאם תעשו סקר בקרב רוב האוכלוסייה בעולם ותשאלו "מה מטרת אמנויות הלחימה?", התשובה השלטת תהיה "להכניע את היריב". כך גם אני חשבתי בתחילת דרכי בעולם אמנויות הלחימה, אבל בזמן האחרון, ככל שאני חושב על כך, אני מגיע לתשובות אחרות: לדעתי מטרת אמנות הלחימה, הבודו, היא לשלוט. לשלוט על עצמי ובעיקר לשלוט על הסיטואציה בה אני נמצא והדברים נכונים במיוחד לדעתי לאמנות הלחימה של הנינג'וצו ולנינפו. אפרט ואסביר:

מטרת הלחימה ומטרת אמנות הלחימה היא בראש ובראשונה לגרום להפסקת העימות. הדיעה הרווחת לדעתי היא שהפסקת העימות פירושה "הכנעה והכרעה". אני לא סבור כך. מדוע?

· ראשית, חישבו לרגע מה היא "הכרעה"? הכנעה פירושה שהיריב לא קיים יותר!, הכנעה פירושה שהיריב לא יכול – עכשיו וגם בעתיד(!) – להתאושש ולתקוף. מכאן קל להגיע למסקנה ש-"הכנעה" פירושה חיסול מלא של היריב, כלומר – השמדתו, הריגתו. אבל חיסול היריב אינו מביא בהכרח לסיום הלחימה או האיום! כי לכל "יריב" יש חברים, תומכים, אוהדים וכו', אז – לכל הפחות – חיסול היריב יביא למצב של רגיעה זמנית...

· בימים עברו, "חיסול", כלומר – הרג, רצח והשמדה היה דבר "אופנתי ומקובל". היום פעולה כזו, ואפילו אם מבוצעת על ידי מדינה, מעוררת התנגדויות ואף הפעלת סנקציות, כך שייתכן שתשמיד את היריב, אבל – בטווח הארוך – אתה תסבול; מדינה תסבול מסנקציות ואדם בודד עשוי להישלח למאסר ולהיענש ע"י מערכת החוק.

· אז מה הפתרון אתם שואלים? הפתרון הטוב ביותר, האסטרטגיה הנכונה לדעתי, היא כמובן שלום והפיכת היריב לידיד. זו מטרת העל בנינפו ובבודו, אבל מדובר בפתרון קשה לביצוע ולעיתים נדרש זמן – שאין בידיך – ליישמו. אז מה הטקטיקה הנכונה? כיצד עלי לפעול בטווח המיידי, להשגת הביטחון שלי?

· ברור שאין "תשובת פלא", שמתאימה לכל סיטואציה. אבל לדעתי ישנה מטרה אליה עלי לחתור: המטרה היא שליטה. ראשית, מדובר בשליטה עצמית: אסור לי להיגרר אחר היריב ואסור לי להיגרר לשדה המוקשים הרגשי, עלי להשיג קודם כל שליטה עצמית, על המחשבות ועל הפעולות שלי. בבוג'ינקאן, בנינפו, אנו משתמשים במושגים הבאים:

  • פודושין – [1]Fudoshin - "הלב הבלתי מוסט". כלומר, אני לא פועל רגשית ולא מופעל על ידי מניפולציות חיצוניות.

  • זנשין -[2]Zansin – רגיעה והתמקדות מוחלטת במטרה ובמעשה, ללא הסחות דעת.

  • מוטודורי – Muto dori –פי הבנתי את האצומי: "היכולת לפעול ולתפקד נכון תחת איום גדול מאוד"[3].

· השליטה העצמית מאפשרת לי גם את השליטה על היריב ומטרת העל היא שליטה על הסיטואציה כולה. כי ברגע שאצליח לשלוט על הסיטואציה, אוכל לנווט אותה למקום אליו ברצוני להגיע, במינימום חיכוך ומינימום פגיעה ביריב וכמובן בעצמי. השליטה והקטנת הפגיעה ביריב למינימום הנדרש היא הדרך להרגעת העימות ואף להפיכת היריב לידיד.

· לכן, לשאלה "מה היא מטרת הבודו?", התשובה שלי: שליטה, קונטרול.

[1] https://www.zen-buddhism.net/zen-concepts/fudoshin.html [2] https://jamesclear.com/zanshin [3]https://www.bujinkangreece.net/el/arthra-skepseis/mut%C5%8D-dori-%E7%84%A1%E5%88%80%E6%8D%95

70 views0 comments
bottom of page